الأحد 9/12/1445 هـ الموافق 16/06/2024 م الساعه (القدس) (غرينتش)
وصلة ردح جديدة بين رضوى الشربيني وياسمين عز : “تتصرف برخص وخطافة أزواج في السر”

مازالت الحرب قائمة بين الاعلاميتين المصريتين رضوى الشربيني وياسمين عز، حيث يعبّر كلاهما بطريقة مختلفة عن حقوق المرأة والرجل في العلاقة.

سلطت رضوى الشربيني الحديث عن كرامة المرأة في أحد منشوراتها، وقال البعض أنها تقصد زميلتها الإعلامية ياسمين عز، التي تدعم الرجل.

وكتبت رضوى: “بحب أوي الست اللي اتربت على الأصول، والرقي في التعامل وعندها فن الرد، الست اللي ليها كيان وكرامة تتحدث بشكل لائق ولا تتصرف أو تتكلم كعبدة أو مملوكة”.

وأضافت: “الست اللي بتقف جنب أي حد مظلوم، من غير ما يفرق معاها أي حد”.

اقتبست ياسمين الجملة الاخيرة من تعليق رضوى “ولا تتصرف أو تتكلم كعبدة أو مملوكة” وردت عليها قائلة: “على الأقل كان ليهم سعر (بل تتصرف برخص كخرابة بيوت أو ببلاش كخطافة أزواج في السر. بحب أوي المسترجلة اللي على راسها بطحة ( وعايزة تستخدم كلمة “مظلوم” كصفة، في حين أن استخدامها وإعرابها كـ “اسم” أحلى وأوقع (تقل الاسم بخوف)”.

واختتمت تعليقها بقول: “بكرة الحصة الجاية عندنا مجموعة من الأسماء هنعربها كلنا مع بعض، غدا قصائد شتوية وجرائد صيفية نقطة”.

هاجمت ياسمين عز رضوى الشربيني قبل أيام بصورة غير مباشرة دون أن تذكر اسمها.

وكتبت رسالة ساخرة قائلة: “ويحك يا دعسوقة.. كرامة إيه يا أم كرامة بلاستيك أطرافها مطاط.. تمط وتنكمش حسب المصلحة والظروف المحيطة”.

وأضافت، الإعلامية ياسمين عز: “مدام بليز كرامتك وقعت منك آخر مرة هناك.. ابعتي عبد مظلوم من عندك يجيبها قبل ما تسيح فالشمس”

وواصلت: “واحكيلنا بالمرة قواعد بيات المرأة الأربعون برة بيت الزوج من غير أذنه.. سلينا كدة في الأجازة لأنك شطبتي محتوي وبقيتي مملة.. حتى في تلقيحك مملة.. زيرو محتوي زيرو أنوثة”

وتابعت: دا أنا مش بس أدوس على الفساتين الماركات دة أنا أدوس علي إي حد علشان خاطر الفرعون الصغير الكبير.. بعمل دة في الحياة العادية وبقوله في العلن.. إنما بقي لمة يكون في خرابة بيوت بتبوس الجذم في السر وتعمل فيلم مظلوم وتطلع في العلن تحكيلنا مأساة المرأة الإغريقية.. إذا أنتي كدة محتاجة علاج يا مدام.. روحي أتعالجي يا مدام”

2023-05-05